سفارش تبلیغ
صبا ویژن

darkoob

معرفی انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها

    نظر

سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها، سیستم هایی هستند که وظیفه کنترل دما، رطوبت، کیفیت هوا و سایر عوامل محیطی را در ساختمان ها بر عهده دارند. این سیستم ها با توجه به نحوه عملکرد، نوع سیال حامل گرما و نحوه توزیع هوای سرد یا گرم به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها بر اساس نحوه عملکرد

زمستانی و تک فصلی گرم کننده

شوفاژ با دیگ آب گرم و پکیج دیواری از جمله سیستم هایی هستند که توانایی گرمایش در زمستان را دارند.همچنین سیستم های دارای حرارت مرکزی، بخاری و شومینه ها نیز از این قابلیت برخوردار هستند که کیفیت پاسخگوییپایین تر و نواقص بیشتری نسبت به سیستم های حرارت مرکزی دارند.

تابستانی و تک فصلی سرد کننده

اسپلیت (سرد کننده)، کولر گازی و کولر آبی از جمله سیستم های تک فصلی سرد کننده هستند که کارکرد آن ها بر اساس چرخه های تبرید بوده و سیستم های متفاوتی دارند.

دو فصلی گرم و سرد کننده

چیلر، مینی چیلر، فن کویل، سیستم VRF و هواساز از جمله سیستم هایی هستند که در دو فصل گرم و سرد سال قابل استفاده هستند. کاکرد آن ها به این صورت است که یا از سیستم یکپارچه ی دو فصلی و یا از دو سیستم مجزای زمستانی و تابستانی به صورت همزمان استفاده شده است. این نوع از سیستم ها در مناطق سردسیر یا گرمسیر کاربرد ندارد و باید از سیستم های تک فصلی استفاده شود. ولی در سایر مناطق استفاده از سیستم دو فصلی رواج بیشتری داشته زیرا قابلیت بیشتری دارد و در برخی هزینه ها صرفه جویی می شود.انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها بر اساس نوع سیال حامل گرما

سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها را می توان بر اساس نوع سیال حامل گرما به سه دسته کلی سیستم های آبی، سیستم های هوا و سیستم های تمام مبرد تقسیم کرد.

  • سیستم های آبی از آب به عنوان سیال حامل گرما استفاده می کنند. این سیستم ها معمولاً از یک چیلر برای تولید آب سرد و از یک پکیج یا دیگ برای تولید آب گرم استفاده می کنند.
  • سیستم های هوا از هوای سرد یا گرم به عنوان سیال حامل گرما استفاده می کنند. این سیستم ها معمولاً از یک کولر گازی یا کولر آبی برای تولید هوای سرد یا گرم استفاده می کنند.
  • سیستم های تمام مبرد از مبرد به عنوان سیال حامل گرما استفاده می کنند. این سیستم ها معمولاً از یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی تشکیل شده اند. یونیت خارجی وظیفه تولید هوای سرد یا گرم را بر عهده دارد و یونیت داخلی وظیفه توزیع هوای سرد یا گرم در محیط را بر عهده دارد.

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها بر اساس نحوه توزیع هوای سرد یا گرم

سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها را می توان بر اساس نحوه توزیع هوای سرد یا گرم به دو دسته کلی سیستم های مرکزی و سیستم های محلی تقسیم کرد.

  • سیستم های مرکزی از یک سیستم مرکزی برای تولید هوای سرد یا گرم استفاده می کنند و این هوا را از طریق یک شبکه لوله کشی به نقاط مختلف ساختمان توزیع می کنند.

  • سیستم های محلی در هر فضای مجزا از یک دستگاه مستقل برای تولید هوای سرد یا گرم استفاده می کنند. این دستگاه ها معمولاً کولر گازی یا کولر آبی هستند.

سیستم های تهویه مطبوع هوا

این سیستم ها از هوا به عنوان سیال عامل استفاده می کنند.
برخی از انواع سیستم های تهویه مطبوع هوا عبارتند از:
  • کولر گازی
تصویر اسپلیت
تصویر داکت اسپلیت
  • کولر آبی

 

تصویر کولر آبی

 

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب برای یک ساختمان به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، مساحت ساختمان، تعداد فضاهای مختلف، بودجه و نیازهای ساکنان بستگی دارد. در هنگام انتخاب سیستم تهویه مطبوع باید به موارد زیر توجه کرد:

  • شرایط آب و هوایی منطقه: در مناطق گرمسیری معمولاً از سیستم های سرمایشی استفاده می شود. در مناطق سردسیری معمولاً از سیستم های گرمایشی استفاده می شود. در مناطق معتدل ممکن است نیاز به استفاده از هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی باشد.
  • مساحت ساختمان: ساختمان های بزرگ به سیستم های تهویه مطبوع با ظرفیت بالاتر نیاز دارند.
  • تعداد فضاهای مختلف: ساختمان هایی که دارای تعداد زیادی فضاهای مختلف هستند، به سیستم های تهویه مطبوع با قابلیت کنترل دقیق دما در هر فضا نیاز دارند.
  • بودجه: قیمت سیستم های تهویه مطبوع متفاوت است. در هنگام انتخاب سیستم تهویه مطبوع باید به بودجه خود توجه کنید.
  • نیازهای ساکنان: ساکنان ساختمان ممکن است نیاز به سیستم